Kiinnostaisiko 300 miljoonaa potentiaalista asiakasta?

Verkkokauppa pyörii ja asiakkaita tulee. Mitä seuraavaksi?

Kasvua voi hakea olemassaolevista asiakkaista ja nykyisiltä markkinoilta, mutta suurin kasvupotentiaali löytynee täysin uusilta markkinoilta Suomen rajojen ulkopuolelta. 


Verkkokauppiaan mielessä toistuvat usein samat argumentit kansainvälistymistä vastaan:

  • “Eivät minun tuotteeni kiinnosta ulkomailla"

  • "En pärjää kilpailussa isompien kanssa"

  • “Kansainvälistyminen on kallista"

Tosiasiassa suomalaiset eivät kuitenkaan ole niin erikoista kansaa muuhun maailmaan verrattuna, etteivätkö heille kelpaavat tuotteet menisi kaupaksi myös ulkomaalaiosille. 

Suurin työsarka on uusien asiakkaiden tavoittamisessa. Mikäli verkkokauppasi on pelkästään suomeksi, täytyy sivusto ensin kääntää vähintään englanniksi jotta asiakkaita voi lähteä tavoittelemaan rajojen ulkopuolelta. Tämä on toki työlästä varsinkin jos tuotteita on paljon, mutta kun työ on kerran tehty niin se kantaa hedelmää hamaan tulevaisuuteen asti.

Kun sivut ovat englanniksi, on aika avata toimitukset ulkomaille. EU:n sisällä ei tarvita tullimuodollisuuksia vaan tavara liikkuu vapaasti maasta toiseen. Saat siis helposti pääsyn yli 300 miljoonan henkilön markkinoille! Tämä on huikea potentiaali jota liian harva suomalainen verkkokauppa hyödyntää.

“Mutta kun lähettäminen ulkomaille maksaa niin paljon”

Totta, on kalliimpaa lähettää paketti ulkomaille kuin Suomeen. Hinnat ovat kuitenkin tulleet kovaa vauhtia alas, ja esim. lähimarkkinoille, kuten Ruotsiin, Baltiaan, Saksaan, Hollantiin ja Belgiaan saa paketin kulkemaan jo parilla kolmella lisäeurolla Suomen pakettihintoihin verrattuna. Se on varsin pieni hinta siitä että tavoitat jo noilla mailla yli 100 miljoonaa uutta asiakasta!


“En tiedä kenelle mainostaisin”

Kysy itseltäsi miten markkinoit tuotteitasi tällä hetkellä Suomessa? Jos käytät Google AdWords- tai Facebook-mainontaa, ei prosessi eroa juurikaan nykyisestä. Kokeile ensin mainonnan tehoa pienillä mainosbudjeteilla ja rajatuilla markkinoilla, esim. maittain saadaksesi selville, millä markkinoilla kiinnostus on suurinta ja mitä tuotteita etsitään eniten. 


Google Shopping

Yksi tehokas tapa päästä monen asiakkaan tietoisuuteen on hyödyntää Google Shopping-palvelua, jonka avulla tuotekuvin ja hinnoin varustettu tuotemainos näkyy Googlen hakutuloksissa kun potentiaalinen asiakas etsii tuotteita joita sinulla on myynnissä. Tarvitset vain Google Shopping-tuotelistauksen, jonka saa luotua miltei kaikissa verkkokauppa-alustoissa. Google Shopping toimii englanniksi Ison-Britannian ja Irlannin lisäksi ainakin Ruotsissa, Tanskassa, Belgiassa ja Hollannissa.


Google Dynaamiset mainokset

Toinen helppo tapa etsiä uusia asiakkaita kustannustehokkaasti on hyödyntää Googlen dynaamisia mainoksia, jossa Google käy läpi sivustosi ja vertaa sivujen sisältöä asiakkaiden tekemiin Google-hakuihin. Asiakkaan hakiessa tuotetta joka sinulla on myynnissä, näyttää Google tekstimainoksen joka linkittää suoraan tuotesivullesi.


Facebook Lookalike-yleisöt

Jos käytät Facebook Business-työkalua ja sinulla on asennettu Facebook-pikseli sivuillesi, osaa Facebook rakentaa erilaisia yleisöjä asiakkaistasi, sivustolla kävijöistä jne. Facebook voi hyödyntää näitä yleisöjä myös uusien asiakkaiden löytämiseksi ulkomailta. Luomalla Lookalike-yleisön vaikkapa nykyisistä ostavista asiakkaistasi, Facebookin tehtävänä on löytää samankaltaisia ihmisiä uusilta markkinoilta. Riippuen datan määrästä, yleisön suuruudesta ja tuotteidesi vetovoimasta, voivat Facebookin Lookalike-yleisöt olla varsinainen täsmäase uusien asiakkaiden metsästämisessä ulkomailta.


“..mutta kun asiakaspalvelu / palautukset / takuu / verot / keksi muu syy”

On helppo keksiä 100 syytä miksi ulkomaille ei kannata lähteä, mutta silloin kannattaa pitää mielessä että jokainen haaste on aina ratkaistavissa. Paketit saa palautettua lähes yhtä helposti ulkomailta ja takuuasiat ratkeavat aina tavalla tai toisella. Arvonlisäveroa ei tarvitse raportoida ulkomaille ennen alarajan ylittymistä, joka useimmissa maissa on 35.000 € vuodessa. Jos saat vaikka 50.000 € vuotuista lisämyyntiä Ruotsista, riittänee tuosta katteesta myös siivu ylimääräisiä kirjanpidollisia velvoitteita varten. Asiakkaat kysyvät samoja kysymyksiä ulkomailla kuin kotimaassa, ja jos kielimuuri yllättää niin aina voi kokeilla esim. Google Translate-käännöspalvelua.

Kun saat käännettyä fokuksen haasteista ja ongelmista mahdollisuuksiin, huomaat pian että suurin kasvupotentiaali useimmiten löytyy Suomen rajojen ulkopuolelta. Jos saat edes 0,0001 % (promillen tuhannesosa) eurooppalaisista ostamaan sinulta vuodessa, saat 3000 uutta asiakasta. Ei hassumpaa. Kaikki tämä on “ylimääräistä” hyvää, sillä Suomen markkinat jatkavat olemassaoloaan ja toivottavasti saavutat kasvua myös täällä. Sitten vain pakkaat lisää samoja tuotteita samanlaisiin pahvilaatikoihin mutta hieman eri osoitteeseen!